Projekt Arboretum
II Projekt Arboretum „Kurpie i Mazury”
9 sierpnia 2015, Amfiteatr nad jeziorem Czos, Mrągowo
Druga edycja Projektu Arboretum, pierwszego na świecie koncertu muzyki hybrydowej, zainspirowana została dziedzictwem kulturowym Mazur i Kurpiów.
Ponownie sięgnęliśmy do przebogatego skarbca pieśni kurpiowskich, powstających w puszczańskich osadach. Po raz pierwszy odnieśliśmy się do kultury Mazur, co jest zrozumiałe z uwagi na lokalizację koncertu, którego celem jest prezentowanie muzyki etnicznej i ludowej w nowoczesnych aranżacjach.
Prezentują one niedoceniane i zapomniane dziedzictwo w nurcie muzyki, definiowanym przez twórców jako muzyka hybrydowa. Odwołujący się do muzycznych korzeni Warmii, Mazur a także Kurpiów, Suwalszczyzny i Podlasia, projekt inspiracje czerpie także z poezji, muzyki współczesnej i z tak zwanej muzyki świata.
Prozatorsko-poetycką narrację wydarzenia poprowadził wywodzący się Mrągowa aktor Wojciech Malajkat. Liderką Projektu Arboretum, jego dyrektorem muzycznym, autorką większości aranżacji kompozycji, jest pochodząca z Mrągowa Ola Turkiewicz. Jest ona polsko-kanadyjską wokalistką, kompozytorką i animatorką kultury polonijnej, która swoją karierę muzyczną realizowała od początku lat 90. XX wieku w Kanadzie, zaś od 2009 roku jest twórcą i dyrektorem muzycznym Koncertu Niepodległości.
Do drugiej edycji projektu ponownie został zaproszony niestrudzony popularyzator i badacz pieśni kurpiowskiej Adam Strug (śpiew) oraz Justyna Czerwińska z polsko-ukraińskiego zespołu „Dziczka”. Wokalistom towarzyszyli znakomici instrumentaliści sesyjni: Wojciech Hartman (skrzypce), Paweł Iwaszkiewicz (flety etniczne), Paweł Jabłoński (akordeon i instrumenty klawiszowe), Marcin Riege (kompozycje, fortepian i instrumenty klawiszowe), Krzysztof Kowalewski (kompozycje, gitary), Marcin Ritter (bas, kontrabas), Tomas Celis Sanchez (instrumenty perkusyjne) oraz Przemek Kuczyński (perkusja).
Inspiracją do drugiej edycji Projektu Arboretum były zapomniane pieśni Mazur, Warmii i Kurpiów a także poezja Adam Asnyka i Mieczysława Jastruna.
Te niezwykle klimaty ukazano w nowatorski sposób. Pozornie proste ludowe nuty wkomponowane zostały w hybrydowe aranżacje, sięgające po współczesne środki wyrazu, m.in. jazz, etno, rok alternatywny i progresywny, poezję śpiewaną, muzykę elektroniczną czy klasyczną.